Nyt digitalt temanummer seks gange om året. Til eksperter, fagfolk, politikere og den almindeligt interesserede borger

Teknologirådet
Teknologidebat
Nyt fra rådet
23. January 2012
Teknologirådet -

Teknologirådet koordinerer PACITA - Parliaments and Citizens in Technology Assessment. Projektet er finansieret af EU's 7. rammeprogram. Projektet løber over 4 år med partnere fra 15 europæiske lande frem til projektets afslutning i april 2015. I projektet arbejder etablerede PTA institutioner som Teknologirådet sammen med forskningsinstitutioner i Syd- og Østeuropæiske lande, der ikke har en parlamentarisk forankret teknologivurderingsinstitution.

>>
23. January 2012
Teknologirådet -

Hvordan skal Danmarks indsats over for vores biodiversitet se ud? Det skal 200 borgere tage stilling til, når de mødes den 28. januar 2012 i Odense for at hjælpe Miljøministeren med at udstikke retningen for indsatsen.

>>
20. October 2011
Teknologirådet -

Projekt om tingenes internet. Indtil de seneste år har internettet været begrænset til internetbrowseren på en computer, men med stadigt mindre netværksmoduler og øget processorkraft breder internettet sig nu til stadigt flere og mindre enheder. 

>>

Vis Alle

Teknologi kort
Technology Review - 20. October 2011
Proteser der kan føle - Et studie ved Duke University Medical Center har taget et skridt mod at udvikle protester, der kan bevæge sig med tankens kraft og samtidig mærke, hvad det rører ved. >>
Technology Review - 20. October 2011
Silikonebatterier med 30 % længere levetid - Elektroder i lithium-ion batterier, der er bundet sammen på en ny måde kan forlænge levetiden på batterier op til 30 %. >>
Technology Review - 12. October 2011
Tv der kender dine vaner - For under 500$ er det muligt at købe et tv, der ud fra de programmer du ser, kan tilpasse internetsider og reklamer til dine interesser.  >>

Vis Alle

Nr 2 November, 2010 TEMA: It og nye læringstilgange

10. November 2010

Hole in the Wall: Fattige børn lærer uden lærere

Forsøg med opsætning af computere på gaden i Indiens slum baner vejen for læring uden lærere. Metoden kaldes Minimally Invasive Education (MIE) og blev introduceret for over 10 år siden. Nu er den på vej ind i undervisningen i vesten.

Af Mads Laurids Petersen

Mens højteknologiske læringsmidler som notebooks, smartboards og e-readers så småt er ved at overtage de gamle analoge læringsmidlers plads i den danske folkeskole, findes der stadig mange steder i verden hvor der knap nok er papir og blyanter nok til alle skoleelever og hvor smartboards ville være meningsløse, alene af den grund at der ikke er adgang til en stabil strømkilde i landsbyen.

It som læringsmiddel er på mange måder et vestligt fænomen. Men det betyder ikke at man skal sætte it i undervisningen i 3. verdenslande på ubestemt standby. Ved hjælp af en computer med bredbåndsforbindelse kan man nemlig få eleverne til at undervise sig selv og hinanden. Både om it-værktøjer og informationssøgning som i sprog og andre traditionelle fag.

Professor Sugata Mitra fra Newcastle University i England søsatte allerede i 1999 projektet Hole in the Wall. Han monterede en PC med bredbåndsforbindelse på en offentligt plads i slummen i Delhi. Kvarterets børn kunne frit bruge computeren og det medførte en opkvalificering af såvel børnenes læringsmæssige som faglige og sociale kompetencer.

Vesten lærer af udviklingslandende

Metoden er efterfølgende blevet kendt som Minimally Invasive Education, der henviser til at læringen bæres frem af elevernes egen nysgerrighed og læreren ikke kigger børnene over skuldrene mens de udforsker brugen af computeren. Der opereres altså med et minimum af lærerindblanding.

I dag bliver fattige børn undervist ved hjælp af MIE mange steder i Indien, ligesom metoden har fundet vej til Cambodja og flere afrikanske lande. Og nu begynder vesten sågar at kigge med. Sugata Mitra har nemlig lavet forsøg i England og Italien hvor det, ligesom i Indien, har vist sig læringsmæssigt effektivt at lade elevernes egen nysgerrighed være drivkraften for læringen.

I denne TED talk kan du se Professor Sugata Mitra fortælle om Hole in the Wall projektet og hvordan Minimally Invasive Education bliver brugt såvel forskellige steder i verden.

Indiske gadebørn lærer sig selv og hinanden at bruge computere i Delhi. Foto: Creative Commons