Nyt digitalt temanummer seks gange om året. Til eksperter, fagfolk, politikere og den almindeligt interesserede borger

Teknologirådet
Teknologidebat
Nyt fra rådet
23. January 2012
Teknologirådet -

Teknologirådet koordinerer PACITA - Parliaments and Citizens in Technology Assessment. Projektet er finansieret af EU's 7. rammeprogram. Projektet løber over 4 år med partnere fra 15 europæiske lande frem til projektets afslutning i april 2015. I projektet arbejder etablerede PTA institutioner som Teknologirådet sammen med forskningsinstitutioner i Syd- og Østeuropæiske lande, der ikke har en parlamentarisk forankret teknologivurderingsinstitution.

>>
23. January 2012
Teknologirådet -

Hvordan skal Danmarks indsats over for vores biodiversitet se ud? Det skal 200 borgere tage stilling til, når de mødes den 28. januar 2012 i Odense for at hjælpe Miljøministeren med at udstikke retningen for indsatsen.

>>
20. October 2011
Teknologirådet -

Projekt om tingenes internet. Indtil de seneste år har internettet været begrænset til internetbrowseren på en computer, men med stadigt mindre netværksmoduler og øget processorkraft breder internettet sig nu til stadigt flere og mindre enheder. 

>>

Vis Alle

Teknologi kort
Technology Review - 20. October 2011
Proteser der kan føle - Et studie ved Duke University Medical Center har taget et skridt mod at udvikle protester, der kan bevæge sig med tankens kraft og samtidig mærke, hvad det rører ved. >>
Technology Review - 20. October 2011
Silikonebatterier med 30 % længere levetid - Elektroder i lithium-ion batterier, der er bundet sammen på en ny måde kan forlænge levetiden på batterier op til 30 %. >>
Technology Review - 12. October 2011
Tv der kender dine vaner - For under 500$ er det muligt at købe et tv, der ud fra de programmer du ser, kan tilpasse internetsider og reklamer til dine interesser.  >>

Vis Alle

Nr. 1 September, 2010 TEMA: Teknologivurdering

Velkommen til det digitale Teknologidebat

Det er tid til at ændre formidling af teknologidebatten. Fremover udkommer Teknologirådets magasin Teknologidebat udelukkende elektronisk; lidt oftere, med tilbud i flere medier, til mange flere brugere og med mulighed for mere aktualitet.

>>

Ny forskning i menneskemængder øger sikkerheden på festivaler

Efter ulykken i 2000, hvor ni unge mænd tragisk måtte lade livet for publikumstrykket, er der lavet en række væsentlige sikkerhedstiltag på Roskilde Festival. Selvom eventsikkerheden generelt er blevet bedre, mener sikkerhedsleder for festivalens scener, Henrik Bondo Nielsen, at fortsat samarbejde og forskning på området er nødvendig.

>>

Nye politiske arbejdsformer

- Mest til politikere, men også til borgere, embedsmænd og alle andre danskere som interesserer sig for de politiske processer her i landet.

>>

På forskningsseminar om global borgerinddragelse

Global borgerinddragelse så sin spæde begyndelse da World Wide Views on Global Warming blev gennemført i september sidste år. Internationale forskningsmiljøer har efterfølgende vist stor interesse for projektet. Teknologidebat tog på forskningsseminar om fremtiden for global borgerinddragelse.

>>

Syntetisk Biologi – debat til gavn, ikke til gru

Kommentar -

Teknologidebat har spurgt Maja Horst, CBS om, hvordan vi undgår at afspore en offentlig debat om syntetisk biologi enten med fantastiske løfter eller med skræmmende forudsigelser: Omtanke og debat lyder svaret.

>>

Teknologivurdering

Introduktion -

Teknologirådets mest centrale opgave er at vurdere teknologiens muligheder og konsekvenser i samfundet og at rådgive folkevalgte, særligt Folketinget og regeringen, i teknologiske spørgsmål. Men hvorfor overlader vi ikke blot vurdering og evaluering af teknologi til eksperter og forskere?

>>
Ting vi har set i fremtiden

Fremtidens førerløse fartøjer

Førerløse bybaner er en gammel nyhed. Allerede i 1986 åbnede den første førerløse togbane i Vancouver i forbindelse med Expo 86 udstillingen. Københavnerne har for længst vænnet sig til deres førerløse metro. De holder af den, og den er i marts 2010 kåret til verdens bedste på en konference i London. Det ny er, at al fremtidens transport bliver førerløs. Både bybaner, fly og personbiler.

>>