Nyt digitalt temanummer seks gange om året. Til eksperter, fagfolk, politikere og den almindeligt interesserede borger

Teknologirådet
Teknologidebat
Nyt fra rådet
23. January 2012
Teknologirådet -

Teknologirådet koordinerer PACITA - Parliaments and Citizens in Technology Assessment. Projektet er finansieret af EU's 7. rammeprogram. Projektet løber over 4 år med partnere fra 15 europæiske lande frem til projektets afslutning i april 2015. I projektet arbejder etablerede PTA institutioner som Teknologirådet sammen med forskningsinstitutioner i Syd- og Østeuropæiske lande, der ikke har en parlamentarisk forankret teknologivurderingsinstitution.

>>
23. January 2012
Teknologirådet -

Hvordan skal Danmarks indsats over for vores biodiversitet se ud? Det skal 200 borgere tage stilling til, når de mødes den 28. januar 2012 i Odense for at hjælpe Miljøministeren med at udstikke retningen for indsatsen.

>>
20. October 2011
Teknologirådet -

Projekt om tingenes internet. Indtil de seneste år har internettet været begrænset til internetbrowseren på en computer, men med stadigt mindre netværksmoduler og øget processorkraft breder internettet sig nu til stadigt flere og mindre enheder. 

>>

Vis Alle

Teknologi kort
Technology Review - 20. October 2011
Proteser der kan føle - Et studie ved Duke University Medical Center har taget et skridt mod at udvikle protester, der kan bevæge sig med tankens kraft og samtidig mærke, hvad det rører ved. >>
Technology Review - 20. October 2011
Silikonebatterier med 30 % længere levetid - Elektroder i lithium-ion batterier, der er bundet sammen på en ny måde kan forlænge levetiden på batterier op til 30 %. >>
Technology Review - 12. October 2011
Tv der kender dine vaner - For under 500$ er det muligt at købe et tv, der ud fra de programmer du ser, kan tilpasse internetsider og reklamer til dine interesser.  >>

Vis Alle

Nr 1 September, 2010 TEMA: Teknologivurdering

31. August 2010

Fremtidens førerløse fartøjer

Førerløse bybaner er en gammel nyhed. Allerede i 1986 åbnede den første førerløse togbane i Vancouver i forbindelse med Expo 86 udstillingen. Københavnerne har for længst vænnet sig til deres førerløse metro. De holder af den, og den er i marts 2010 kåret til verdens bedste på en konference i London. Det ny er, at al fremtidens transport bliver førerløs. Både bybaner, fly og personbiler.

Af Lisbeth Lyngse, journalist

Lufthavne har et stort behov for at flytte mange mennesker hurtigt fra sted til sted. Fra parkeringspladser til terminaler, og fra en terminal til en anden. Derfor har lufthavne ofte været i front, når det gælder ny teknologi og persontransport. Det gælder også Personal Rapid Transit (PRT), som er en form for individuel kollektiv transport.

13
Kollektiv transport bliver individuel

Heathrow Lufthavn i London åbner i løbet af dette efterår en PRT bane, der skal transportere de flyrejsende fra den nye terminal 5 til parkeringspladserne. Der vil være 18 vogne - såkaldte pods – som hver har plads til fire passagerer. Vognene kommer, når de bliver tilkaldt og kører med det samme, så man er ikke underlagt en køreplan. De og drives af en el-motor og kan køre 30 km/t. Når man ankommer til bestemmelsesstedet, venter vognen på de næste passagerer, eller kører hen, hvor den bliver tilkaldt.

Men podsene kan ikke sættes ind hvor som helst. De er nødt til at køre på en bane - såkaldte “guideways”, der er særlige betonspor, hvor sensorer forhindrer, at de bumper ind i kanterne. Banen bygges af Advanced Transport Systems, og det er naturligvis deres ambition at få systemet ind i storbyer. Men da det kræver en bane, er det ikke så smart, som de førerløse taxaer, som Tjekkiske Kubik Design har leget med ideen om at fremstille.

Kubik har kun lavet designet, men i Masdar City, som er en ny by i Abu Dhabi, er man gået skridtet videre. Her har man en form for PRT ligesom i Heathrow, men hvor man i Heathrow kører på en bane, kan man i Masdar City selv bestemme, hvor man vil køre hen. I første fase af projektet køres der kun på en fast rute, men efterhånden som byen bliver udbygget, vil der komme 85 stationer, hvor man kan tilkalde en taxi og derfra kan man frit vælge, hvor man vil hen.

Sikre biler uden fører

DARPA, som er det amerikanske forsvarsministeriums udviklingsafdeling, holder hvert år en konkurrence for selvkørende biler. Det kan man se på film på nettet. Gør man det, tror man ikke, at førerløse biler er mere sikre en dem med fører, men det er de faktisk, og i Japan er man netop nu i gang med at teste systemer, der kan afværge sammenstød og sikre en hensigtsmæssig kørsel.

Intelligent Transportation System, hedder systemet, der i løbet af et par år skal gøre de japanske gader mere sikre. Udgangspunktet er, at så mange processer som muligt skal automatiseres under kørsel. Derfor har man installeret en række sensorer og computersystemer i omkring 30 forskellige biler. Der er kollisionssikring, sensorer, der sikrer at man standser for rødt lys, og kameraer, som holder øje med vejskiltene og tilpasser kørslen efter dem. Og så er der varsling for udrykningskøretøjer.

Systemet er blevet testet på lukkede baner, men nogle af funktionerne er allerede installeret på vejene omkring Tokyo. Testbilerne tæller alt fra Mazda til Mercedes, så systemet er på vej til Europa og USA inden for en overskuelig fremtid.

Fremtidens ubemandede fly flyver 5 år uden at lande

Ubemandede fly – og ubemandede køretøjer i det hele taget - bruges i vid udstrækning militært. Både til overvågning og direkte i kamphandlinger. Men de nuværende modeller har begrænset flyvetid og rækkevidde, og der bruges mange kræfter på at gøre dem klar til start igen efter en landing.

Derfor arbejder det amerikanske forsvarsministeriums udviklingsafdeling DARPA på programmet Vulture, der skal udvikle et ubemandet overvågningsfly, der kan holde sig flyvende i mere end fem år. Flyet skal holde sig flyvende i en højde af 60.000 til 90.000 fod, det skal kunne medtage en last på 500 kg og levere 5kW elektricitet til elektronikken ombord. Det må ikke være atomdrevet, så energikilden bliver brændselsceller eller solenergi. Det nye ved Vulturen er, at den i modsætning til en traditionel satellit – der er i kredsløb om jorden - kan opholde sig konstant over et mindre område, som f.eks. en slagmark, eller bevæge sig langsomt gennem en krigszone og sende observationer. Lavtflyvende spionsatelitter flyver hurtigt hen over det område, de skal dække, og vulturen kan dermed give langt mere stabile oplysninger.

Designet ligger endnu ikke fast, men man forestiller sig en af tre løsninger: Et ultrastabilt fly, der ikke kræver vedligeholdelse, et modulært system, hvor enkeltdele kan vende tilbage for at blive repareret eller et fly, som kan vedligeholdes i luften. Det varer dog et stykke tid, før vi ser den første testflyvning. Først i 2012 forventer man at have en prototype klar, der kan holde sig flyvende i 3 måneder.

Fakta

Ultra, som Heathrows pods hedder, bygges af Advanced Transport Systems. Der findes flere steder, hvor man kan se film om Ultra. Der er bl.a. en testkørsel på banen i Heathrow
Der er også testkørsler på Advanced Transport Systems bane i Cardiff, både med og uden passagerer.

The Guardian har skrevet om banen i Heathrow, men det er langt fra det eneste forsøg med PRT. Der er masser af firmaer, der arbejder med at udvikle systemet, som man kan se hos PRT Consulting. Svenske SkyCab har også udviklet PRT bane.

DARPA står for Defence Advanced Research Projects Agency, og er det amerikanske forsvarministeriums udviklingsafdeling. Det er DARPAs opgave at sikre at den amerikanske hær er teknologisk førende, og forhindre at  teknologiske overraskelser kan skade den amerikanske befolkning, som de skriver på deres hjemmeside.
Her kan man også se film fra DARPAs Urban Challenge konkurrence om de bedste førerløse biler.
Og man kan læse om vulture programmet her og her.
På You Tube er der animerede film fra vulture programmet, som DARPA og Aurora Flight Sciences, som udfører vulture programmet for DARPA, har lagt ud. Her og her.

Masdar City er en projekteret by på 6 km2 I Abu Dhabi i De forenede Arabiske Emirater. Byens energiforsyning baseres 100%  på solenergi og andre vedvarende eneergiformer. Den skal være CO2 neutral og alt affald skal genbruges. Man kan læse mere om Masdar Citys førerløse taxaer i Ingeniøren og se film på YouTube.

Teknologivurdering

Syntetisk Biologi – debat til gavn, ikke til gru

Ny forskning i menneskemængder øger sikkerheden på festivaler

Nye politiske arbejdsformer

På forskningsseminar om global borgerinddragelse

Velkommen til det digitale Teknologidebat

Ting vi har set i fremtiden

Fremtidens førerløse fartøjer